Zakład |
Jelcz-Laskowice |
Nazwa projektu |
Brain Corner |
Data realizacji |
2025-07-24 |
Miejsce realizacji |
Zespół Szkolno-przedszkolny w Dobrzykowicach |
Dziedzina projektu |
Edukacja sensoryczna/ Ekologia |
Rodzaj działania |
Remont/rewitalizacja |
Opis projektu |
Opis projektu Świat dziecka to zabawa. Szkoła nie musi być nudna a przerwy monotonne. Dlatego chcemy aby w szkole był dostępny dla uczniów kącik z grami oraz klockami lego.
Badania i praktyka pokazują, że dobrze zrealizowana zmiana przestrzeni szkolnej może mieć ogromnie pozytywny wpływ na rozwój i uczenie się uczniów, czy funkcjonowanie społeczności szkolnej a także na motywację wewnętrzną do nauki. Dlatego chcemy stworzyć miejsce, w którym uczniowie mogliby się wyciszyć, zrelaksować i uczyć przez zabawę. W naszym kąciku znajdowałby się stolik do Lego, stolik na którym uczniowie mogliby grać w gry, tablice sucho ścieralne, regał oraz poduszki do siedzenia. Wyposażylibyśmy go w zestawy klocków Lego oraz różnego rodzaju gry.
Byłoby to też miejsce, gdzie dzieci mogłyby przynosić niepotrzebne już im gry i klocki, tak , żeby dostały drugie życie. Pozwoli to stale rozbudowywać szkolny Brain Corner oraz będzie miało wpływ na ekologię – gry i klocki nie wylądują na śmietniku a będą cieszyć innych.
W planach mamy również zorganizowanie turnieju gier między klasami, wieczór gier oraz konkurs na wymyślenie najciekawszej gry planszowej. Takie aktywności odbywałyby się cyklicznie w szkole co pozwalałoby na długofalowe wykorzystanie projektu i cieszenie się nim przez uczniów. |
Rozwiązywanie problemów |
Rozwiązywanie problemów Do szkoły uczęszcza a uczęszcza obecnie 800 uczniów w 36 klasach. Proponowany projekt pozwala zagospodarować przestrzeń w szkole, tak żeby była bardziej atrakcyjna dla dzieci i młodzieży. Szkoła funkcjonuje w systemie dwuzmianowym, świetlice są małe i przeznaczone tylko dla najmłodszych dzieci. W związku z tym starsze dzieci, które przychodzą do szkoły wcześniej, albo zostają po lekcjach czekają na korytarzu. Brakuje jednak w szkole miejsca, gdzie uczniowie mogą w kreatywny sposób wykorzystać czas przerw czy oczekiwania na zajęcia. Kącik gier pozwoli dzieciom miło spędzić czas, poznać nowe osoby, otworzyć się na nowe relacje. Będzie to też alternatywa do spędzania przerw w hałasie oraz mogłoby pomóc zaradzić próbom korzystania z telefonów podczas przerw niezgodnie z regulaminem szkoły przede wszystkim będąc ciekawą alternatywą dla ekranów. Gry planszowe dają dzieciom możliwość eksploracji nauki poprzez zabawę. Zakupione gry pozwoliłyby utrwalać tematy poznane na zajęciach lekcyjnych w formie zabawy. Kącik zostałby wykorzystany przez samorząd szkolny podczas korepetycji uczniowskich, których projekt właśnie zaczynamy realizować w szkole.
Korzyści płynące zarówno z grania w planszówki jak i układania klocków Lego są ogromne dla dzieci w każdy wieku - bawią, uczą, wspierają rozwój emocjonalny, intelektualny, społeczny, a nawet fizyczny . Taka zabawa stymuluje obszary mózgu odpowiedzialne za tworzenie pamięci i złożone procesy myślowe. Angażowanie się w zabawę pomaga także w ćwiczeniu podstawowych umiejętności poznawczych, takich jak podejmowanie decyzji, myślenie logiczne, myślenie strategiczne wyższego poziomu i rozwiązywanie problemów. Gry rozwijają też kreatywność i pewność siebie oraz radzenie sobie z emocjami, również tymi trudnymi podczas przegranej. Te umiejętności będzie szczególnie przydatne, kiedy dzieci pójdą do liceum i będą wchodziły w dorosłe życie. Miejsce na kącik znalazłoby się koło biblioteki, niedaleko gabinetu psychologa szkolnego i pedagoga co pozwoli na relaks, odpoczynek oraz chwilę dobrej zabawy z rówieśnikami w bezpiecznej, zaopiekowanej przestrzeni. |
Zaangażowanie wolontariuszy |
Wsparcie szkoły w zakupie gier, regałów. Pomoc przy skręcaniu stolika, regału, aranżacji przestrzeni. Przygotowanie materiałów promujących akcję |
Godziny pracy wolontariuszy |
20 |
Imię i nazwisko wnioskodawcy |
Sylwia Kołodziej |