Zakład |
Wałbrzych |
Nazwa projektu |
III LO wycieczka - Chronimy dziedzictwo kulturowe regionu – KRĘCI NAS TRADYCJA! |
Data realizacji |
2025-01-31 |
Miejsce realizacji |
Muzeum Wsi Opolskiej |
Dziedzina projektu |
Edukacja |
Rodzaj działania |
Wycieczka/wyjazd |
Opis projektu |
„Kręci nas tradycja”- projekt ma na celu uświadomić młodemu pokoleniu potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego regionu i pobudzić do pogłębionej refleksji nad dawną i współczesną kulturą materialną, duchową i społeczną mieszkańców wsi. Wizyta w Muzeum Wsi Opolskiej pozwoli uczniom na pełną realizację podstawy programowej szkoły ponadpodstawowej w zakresie nauki języka polskiego i historii. Uczniowie mają obowiązek zapoznać się z dziełem Władysława Reymonta „Chłopi”. Wizyta w ww. muzeum pozwoli na „naoczne” poznanie struktury architektonicznej polskiej wsi, zwyczajów i życia codziennego jej mieszkańców, i skonfrontować to z opisem zawartym w utworze literackim. Ekspozycję muzeum na wolnym powietrzu tworzą zabytkowe budynki chłopskie, mieszkalne i gospodarcze, a także młyny i wiatraki, szkoła i karczma, kościół- ich wnętrza oraz otoczenie przyrodnicze. Wnętrza prezentują wyposażenie użytkowane w poszczególnych okresach historycznych – od połowy XIX wieku do połowy XX wieku. Ekspozycje w skansenie przedstawiają obejścia zamożnych gospodarzy – gburów, mniej zasobnych zagrodników, chałupników i bezrolnych komorników. Uczniowie będą mogli zobaczyć warunki życia różnych grup społeczno-ekonomicznych zamieszkujących wieś. Poznają funkcjonalność użytkowanych mebli i sprzętów,.
Zgromadzone narzędzia i sprzęty przybliżają sposób uprawy ziemi, czy hodowli zwierząt gospodarskich. Część budynków przedstawia wnętrza z lat międzywojennych i powojennych. Dzięki temu uczniowie będą mogli dostrzec zmiany, jakie zachodziły w wyposażeniu i umeblowaniu domów. |
Rozwiązywanie problemów |
Uczniowie dzięki projektowi:
1. połączą wiedzę merytoryczną z praktyczną poprzez udział w warsztatach „Ginące zawody, dawne rzemiosła, sekrety kuchni śląskiej:,
2. wyjdą poza tradycyjne ramy szkolnego nauczania,
3. rozbudzą naturalną ciekawość.
4. skonfrontują opis wsi zawarty w lekturze szkolnej „Chłopi” z rzeczywistym wyglądem XIX wiecznej wsi polskiej.
5. zintegrują się z szczególnie z uczniami pochodzącymi z Ukrainy. |
Zaangażowanie wolontariuszy |
Wolontariusze będą wspierać przygotowanie oferty wyjazdu- dokonają rozeznania dotyczącego transportu, zakupu biletów, oferty lekcji muzealnych, opracują harmonogram wycieczki i wizyty w muzeum, przygotują kosztorys, zapewnią wsparcie z opieką w trakcie wycieczki. |
Godziny pracy wolontariuszy |
30 |
Imię i nazwisko wnioskodawcy |
Emilia Bąk |