Szczegóły projektu oraz galeria zdjęć


Zakład Wałbrzych
Nazwa projektu Oswoić niepełnosprawność - warsztaty dla dzieci z Agatą Roczniak
Data realizacji 2024-07-16
Miejsce realizacji Świdnica
Dziedzina projektu Edukacja techniczna
Rodzaj działania Zajęcia edukacyjne
Opis projektu Celem projektu jest przybliżenie tematyki niepełnosprawności: Jak może wyglądać życie osoby niewidomej, niesłyszącej czy niepełnosprawnej intelektualnie? Jakie bariery napotykają w codziennym życiu i jakie są ich realne potrzeby? Chcemy angażować dzieci w symulacje niepełnosprawności. Dla większości z nas niepełnosprawność jest czymś obcym – nie wiemy jak funkcjonują osoby niepełnosprawne. Dzięki temu doświadczeniu dzieci będą mogły, choć w niewielkim stopniu, „wejść w skórę” osoby z niepełnosprawnością oraz doświadczyć barier, które ona napotyka. Nabędą też podstawowych umiejętności w zakresie porozumiewania się i współpracy z osobami z różnym rodzajem niepełnosprawności i poznają zasady savoir – vivre wobec osób z dysfunkcjami. Każdy warsztat będzie prowadzić Agata Roczniak - pierwsza niepełnosprawna modelka w Polsce, na co dzień poruszająca się na wózku inwalidzkim, chorująca na rdzeniowy zanik mięśni (SMA). Przewidywana grupa uczestników: 60 dzieci
Rozwiązywanie problemów Tematy wynikające z naszej różnorodności, takie jak np. niepełnosprawność to nadal dla dzieci sprawy trudne, nieoswojone, często pomijane i stanowiące dla nich swoiste tabu. Zmiana postrzegania osób z niepełnosprawnościami u dzieci w pełni sprawnych pozwoli dzieciom ze szczególnymi potrzebami czuć się na równi, dziecko wychodząc ze szkoły powie: bardzo lubię swoją klasę, bo jestem akceptowany, traktowany z życzliwością i ze zrozumieniem” - chcielibyśmy by właśnie tak było. Walka ze stereotypami, uprzedzeniami i nietolerancją jest wyzwaniem XXI wieku, chcemy dzieciom w tym pomóc w czasie ich rozwoju społecznego. Edukujemy w naturalny, przyjazny sposób, pokazujemy już najmłodszym codzienność osób z niepełnosprawnością, po to, aby spotkanie na żywo, wspólna zabawa, ale też wsparcie były czymś całkowicie dla nich naturalnym. Dzięki temu dzieci rozumieją niepełnosprawność, która nie jest dla nich obca czy “odpychająca”. Osoby z niepełnosprawnością są wśród nas, jednocześnie nie każde dziecko ma okazję zapoznać się z taką osobą, dlatego jesteśmy i inspirujemy - takie jest nasze hasło! Przekazujemy, że ograniczenia nie istnieją, a to co powstrzymuje przed realizacją własnych marzeń to przede wszystkim bariery tkwiące w naszych głowach lub nie wiedza. Poprzez warsztaty wzmacniamy takie wartości jak szacunek, wrażliwość i empatia względem osób z niepełnosprawnością. Pomagamy dzieci poznać również odpowiedzi na pytania, na które dorośli nie zawsze wiedzą jak odpowiedzieć. W jaki sposób prowadzimy spotkania? - wyjaśniamy różnice pomiędzy niepełnosprawnościami - uczestnicy zdobywają wiedzę, że każdy może mieć inne, szczególne potrzeby - opowiadamy własne historie (sport, marzenia, rodzina), by wzmocnić proces integracji społecznej oraz, że realizujemy się w życiu na swój sposób - uczymy komunikacji, jak zwracać się do osoby z niepełnosprawnością, jak mówić by nie krzywdzić tylko wspierać (savoir-vivre) - wykorzystujemy rekwizyty i angażujemy dzieci, by mogły “poczuć” jak to jest mieć szczególe potrzeby (dzieci siadają na wózek; mają zasłonięte oczy i poznają kształty oraz zapachy; mają wyciszone dźwięki; wykonują czynność np. jedną ręką in.), dzięki temu dzieci rozwijają swój poziom empatii i zaspokajają ciekawość - opowiadamy o elementach dostosowania przestrzeni architektonicznej, z której korzystają osoby z niepełnosprawnością, aby rozumiały różnorodne potrzeby - opowiadamy o znakach informacyjnych dotyczących osób z niepełnosprawnościami oraz znaki drogowe, jak je czytać i dlaczego należy je przestrzegać. Beneficjenci projektu: Odbiorcami projektu będą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (klasy 1-3).
Zaangażowanie wolontariuszy - pomoc podczas zajęć - fotorelacja - pomoc w przygotowaniu zajęć
Godziny pracy wolontariuszy 8
Imię i nazwisko wnioskodawcy      Artur Głód

Wolontariusze którzy wzięli udział w projekcie:

L.p. Imię i Nazwisko
1 Artur Głód
Wróć